Om jag någon gång skriver en bok..

..så kommer den oundvikligen handla om kärlek och vara lite flummigt poetisk.

---

Idag hittade jag något gammalt jag skrev för två år sen i ett av mina kurshäften. Jag tyckte den var lite fin :)

---

"Den första kärleken":

(Ett A4. En minut. Ingen tid att prata om hur vacker och underbar du är. Du har betytt så mycket för mig. Det skulle ta mer än ett papper och 60 sekunder att beskriva vad du fått mig att känna. Jag sväljer ångesten. Darrar av tanken att lämna dig, men det är enda sättet. Jag förtjänar inte ens att få uttrycka mina känslor på det här sättet, för du kommer alltid att förtjäna oändligt mycket bättre förklaringar. )

Speciell. Inte som dem andra. Svär att endorfiner kan vandra genom luft, för varje gång du är nära blir atmosfären runt mig fylld av dem. Eller om det är färger som svävar. Transparenta färger som drar linjer mellan våra blickar. Våra kroppar.

Har aldrig upplevt sån ögonblicklig gemenskap och tillit, en sån dragningskraft. Men för någon som varit färgblind större delen av sitt liv, kan det vara svårt att helt plötslig svälja ett så stort intryck i en värld där verkligheten tidigare varit så blek. Världen blev plötsligt stor med oändliga möjligheter. Som om en miljon färgglada balonger frigjorts på en öppen äng och fladdrigt flyger upp mot en klar och öppen himmel med solsken.

Jag är som ett naivt barn som påbörjat skattjakten. När jag hittar skatten jag letar efter ska jag komma ihåg att du var regnbågen som fick mig att börja leta. Min första kärlek. Må du sprida solljuset kring dig i sommarens regn, för regnbågen är du. Tack för att du fick mitt blod att vakna. Nu ger jag mig ut på ett spännande hav. Min ungdom skriker av längtan. Låt leken börja. Låt färgerna yra tills allt blandas och blir ett hysteriskt kaos, så att det skär sig i mina ögon.

För en dag kommer barnet att växa upp och inse att leken bara var just en lek. Att skatten i slutet av regnbågen bara finns i sagorna och att färgerna finns där jag väljer att se dem. Men intrycket och minnet av dig kommer alltid att bestå. Dina vackra färger ligger kvar, intorkade allra längst ner under alla andra lager, på den ursprungliga paletten där allt en gång började.

---

Det var det! Lyssnar på just nu: http://www.youtube.com/watch?v=crXK49f9kQg&feature=related


Kärlek :) /Manda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0